Doprava

Po roce 1989 vznikla z dopravního hlediska v Karlovarském kraji úplně nová situace. Otevřením hranic mnohonásobně vzrostla zejména silniční doprava a to jak osobních vozů, tak zejména vozů nákladních s nepříznivými dopady na životní prostředí. V Karlovarském kraji nejdeme velké množství železničních tratí. Většina z nich byla vybudována na konci minulého století a od té doby nebyla modernizována. Některé tratě jsou součástí mezinárodní sítě. Provoz na tratích byl v posledních letech v Karlovarském kraji, ale i v celé ČR značně snížen. Na území Karlovarského kraje je toto omezení provozu ještě citelnější, protože tady došlo k výraznému útlumu těžby hnědého uhlí, které tvořilo velkou část přepravované zátěže na českých drahách. Další odliv zátěže z kolejí byl způsoben jejich přesunem do silniční sítě. V kraji je poměrně hustá síť silnic I., II. a III. třídy. Vzhledem k poloze kraje mají silnice I. třídy nadregionální význam a jsou hlavními spoji do vnitrozemí i do Německa. Klíčovou komunikací pro kraj je rychlostní silnice R6, která Karlovarský kraj spojí s Prahou. Veřejná autobusová doprava zaměřuje svoji pozornost spíše na dopravu mezi většími městy v kraji a na městskou hromadnou dopravu. Místa s řidším osídlením jsou obsluhována pouze symbolicky. V těchto lokalitách jsou pak obyvatelé odkázáni většinou na vlastní dopravní prostředky. Tím pak dochází zčásti k migraci obyvatel do větších měst a také k nárůstu provozu na silnicích. V Karlovarském kraji se nachází tři letiště: v Karlových Varech, v Chebu a v Mariánských Lázních. Letiště v Karlových Varech má status letiště mezinárodního a jako na jediném v ČR se provozují pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu. V posledních letech byly investovány značné prostředky do zlepšení podmínek cestujících. Letiště v Chebu a Mariánských Lázních jsou využívána pro sportovní a rekreační létání.